Základy algoritmizace a programování

Petr Sváček
Ústav technické matematiky

Cviceni č. 6


Ulohy pro 6. tyden

Práce s prostředím v jazyce C. Zápis jednoduchého programu, proměnné, vyhodnocení výrazu.


  1. Jednoduchy program.:
    a) Upravte tisteny text.
    b) Vyzkousejte si, jak bude program fungovat po smazani sekvence \n
    c) Vyzkousejte si, jak bude program fungovat po pridani sekvence \n na ruzna mista
    d) Vytisknete na obrazovku obrazec:

    A
    AA
    AAA
    AAAA
    #include <stdio.h>
    #include <math.h>
    
    main()
    {
       printf("Ahoj \n Svete\n");
    }
    

  2. Promenne, pouziti funkce printf pro tisk
    a) Doplnte program (STDIO/MATH) a spustte ho.
    b) Vytisknete hodnotu promenne k na konci programu.
    main()
    {
      int k;
      float x;
    
      k = 1;
      x = 3. / 5.;
    
      printf("%d\n", k);
      printf("%f\n", x);
    
      k = k + 4;
      
    }
    

  3. Prikaz scanf/nacitani promennych:
    a) Pridejte pred prikazy scanf vyzvu (tj. printf("Hodnota x=?")).
    b) Nactene hodnoty vytisknete.
    c) Doplnte nacteni hodnot y,n.
    d) Definujte nove promenne, vypocitejte soucet x + y a rozdil n - k, vysledky vytisknete.

    main()
    {
      float x, y;  
      int   k, n;
      scanf("%f", &x);
      scanf("%d", &k); 
    
    }
    

  4. Obsah kruhu
    a) Spustte program pro vypocet obsahu kruhu.
    b) Hodnotu promenne r nactete z klavesnice.
    c) Spoctete take obvod kruhu.
    
    main()
    {
       float r; 
       float obsah;
    
       r = 2.;   
    
       obsah = M_PI * r * r; 
       
       printf("Obsah kruhu o polomeru r=%f je S=%f\n", r, obsah);
    }